Hej!
Välkomna till ett nytt läsår, ett läsår som i mycket kommer att handla om inkludering, språkutveckling, IKT och samarbete.
Vi började terminen med aktiviteter som ska stärka sammanhållningen i klasserna och tryggheten på skolan. Det handlade om alltifrån OS till utflykter och team-buildning. I det senare fallet tog vi hjälp att SBBK. En del i vårt trygghetsskapande arbete utgör Rosenborgskolans nya fina skolgård som lockar till aktiviteter över gränserna. Har ni inte redan sett den så kom gärna och titta.
Inkludering
Med inkludering menar vi att alla ska känna sig lika viktiga, ha lika stora möjligheter till utveckling utifrån egna förutsättningar och få stöd utifrån ett inkluderande förhållningssätt.
Språkutveckling
Språkutveckling handlar om det område som förmodligen är viktigast, såväl inom skolan som utanför skolan. Detta berör alla elever, oavsett om man har ett svenskt eller utländskt ursprung. Ett rikt och varierat språk ökar förutsättningarna till förståelse och kunskapsutveckling inom samtliga områden, såväl inom grundskolan som grundsärskolan.
IKT
IKT (Informations- och kommunikationsutveckling) är ett snabbt växande område. Vi ska bli bättre på att ta vara på dess möjligheter samtidigt som vi, liksom alltid, ska ha ett kritiskt förhållningssätt. Ett steg mot att ta vara på möjligheterna är att varje enhet ska ha tillgång till IPads. Dessutom erhåller lärarna utbildning i hur de kan använda IPads i undervisningen.
Samarbete
Sist men inte minst vill jag betona vikten av samarbete, såväl mellan elev och lärare som mellan elever samt mellan lärare och föräldrar. Vi har alla samma mål och det gäller nu att alla har samma förståelse för vägen till målet.
Betyg
Nytt för detta läsår är att vi sätter betyg fr o m åk 6. D v s åk 6, 7 , 8 och 9 får betyg varje termin fram till och med slutbetyget i åk 9. Terminsbetygen ska sättas utifrån de kunskaper som eleven har utvecklat fram till och med den aktuella terminen. Kunskapskraven bygger, mer än tidigare, på kompetenser som analysförmåga, reflektion, diskussion och samarbete. Betyget sätts i en skala om sex steg: A , B, C, D, E och F, där A är högsta betyg och F står för underkänt. För grundsärskolan har den nya betygsskalan fem steg: A; B; C; D och E. F finns inte i betygsskalan. Fr o m 2011 har grundsärskolan en egen Läroplan med egna kunskapskrav.
För att betyget inte ska komma som en överraskning för elever och föräldrar samlar läraren elevens aktuella kunskaper i skriftliga omdömen. Dessa delges elever och föräldrar
1 ggr/termin.
Ja, det är mycket för er föräldrar att vara delaktiga i. Tveka inte att fråga. Min förhoppning är att ni, tillsammans med era barn, ska ha förtroende för att vi på skolan gör det bästa för att era barn ska utvecklas, såväl kognitivt (kunskapsmässigt) som socialt.
Almanackan
25 september Studiedag, skolan stängd (fritids är öppet)
29 oktober - Höstlov
2 november
21 december Sista skoldag
8 januari Första skoldagen
25 februari - Sportlov
1 mars
2 april – Påsklov
5 april
10 maj Lov
7 juni Lov
13 juni Terminens sista dag
Lillemor Hultman
rektor