Då var det snart jul! Ho ho ho!
Idag sätter jag betygen i de fyra samhällsorienternade ämnena och det är sista dagen där elever kan påverka sitt resultat i de fall där underlag för betyg saknas. Det som uppvisas senare kommer att läggas in i den bedömning jag gör till sommaren. Nästa vecka kan ni se i omdömena i skola24 hur det gått och hur läget ser ut. Eleverna får sitt resultat på avslutningsdagen. Det är viktigt att se långsiktigt och att vi jobbar mot slutbetyg i år nio. I nuläget har vi jobbat under en termin tillsammans och det är endast det som jag kan se och bedöma efter denna tid som jag kan väga in i betyget.
Betygsstegen:
- = Finns inget underlag att bedöma från eleven. Tex mycket stor frånvaro, skolk, eller helt uteblivet arbete.
F = Eleven uppnår vissa delar av kunskapskraven för betyget E. Eleven har uppvisat vissa kunskaper i skolan och gjort läxförhör där de framgår att vissa krav för E nås. Det kan tex finnas språkliga delar som eleven inte ännu förstått och behöver jobba mer med för att kunna ta till sig grundläggande kunskaper.
E = Eleven når samtliga krav för kraven för E.
D= Eleven når inte samtliga krav för C
C = Eleven når samtliga krav för C.
B = Eleven når inte samtliga krav för A.
A = Eleven når samtliga krav för A.
Jag har jobbat med många typer av övningar under terminen för att det skall vara en stor variation i lärsituationen. Många delar har innehållit både studieteknik men också lästeknik. Eleverna har till varje del fått planeringar med innehåll, språkligabegrepp ,kunskapskrav samt beskrivet vad jag kommer att bedöma och samla in för att fastställa ett betyg. Ett mål från min sida har varit att få igång elevernas skrivprocess och skapande. Av den anledningen har eleverna har relativt stora frågor på sina läxförhör som de måste kunna berätta om och förklara. Målet har varit att få dem att undvika att upprepa och memorera fraser. Jag har medvetet avgränsat områden för att det skall bli hanterbart för eleverna och för att de skall få en rimlig chans att vänja sig med att läsa så många ämnen i skolan. Resultat har jag kontinuerligt rapporterat i omdömessystemet och även delat ut i pappersform till elever. Eleverna har även fått anteckningar av mig i form av bilder och övningar samt avgränsande frågor. Vi har tränat på att formulera svar tillsammans för att skapa en gemensam uppfattning och kännedom om hur en fråga kan besvaras tillräckligt.
Jag ser fram emot ett fortsatt arbete och får tacka för en rolig hösttermin!
Mvh Mattias Torell